Meg selv, et kort retrospekt

Mange tanker har vandret rundt i hodet de siste to døgnene. Noen har fått sin skjebne markert i gjenkjennelige mønstre på en pizzaregning fra i går.

I går var dagen hvor jeg hadde hatt for lite søvn. Dette skulle iløpet av kort tid prege mine siste timer i dagen som var, før jeg sovnet stille inn. Like før jeg sovnet hadde jeg allerede kommet inn i en tilstand preget av en distansjon fra virkeligheten, ja selv min egen kroppslige bolig. Kroppen er mitt tempel, men i går kveld var det noe som banket på tempeldøren.

Jeg holdt på å løfte opp den tunge jernstangen som holder døren i lås. Det gikk heldigvis ikke. Hva som banket på ante jeg ikke, og var ikke til stede lenge nok til å finne ut så mye.

Jeg lå i sengen og enset et merkelig lys. Noe som ikke tilsvarer noe konsept jeg kan erindre og jeg tror ikke dette konseptet tidligere har fått mye oppmerksomhet fra de som er, eller de som har vært.

Jeg så rundt, mens jeg følte meg som noe annet. Ikke noe dyrisk, mer som et slags element, noe som utgjør en del av det tanker er laget av. Jeg var noe annet, men fremdeles udefinert. Den som så seg rundt var preget av et hode med få tanker i bevisstheten.

Rundt mitt synsfelt kunne jeg ense et merkelig lys. Selv om alt lys i rommet var slått av for lengst, dette var der på en tydelig måte. Var det en del av mitt sinn? Mitt filter for virkeligheten som hadde sluppet inn et fremmedlegeme?

Alt skjedde for fort, men det var et tydelig omriss rundt det jeg så. Likefullt var det mest av alt en slags personlig Halo, som fungerte omvendt. Den ga et omriss rundt meg og det jeg så. Men jeg kunne ikke fokusere direkte på lyset. Til det var det altfor udefinert.

Jeg ga slipp på tanken om å holde meg fast i nuet. Det er en tid for alt, og dette var mer enn alt en tid for å sove. Jeg gled sakte ut av fokus, mens kroppens funksjoner roet seg og hjernen skrudde seg ned til et annet nivå. Hva som skjedde etter det har jeg ingen erindring om. Men da jeg våknet var virkeligheten mer stabil.

Sånt betyr noe.

~ av mongofjes den november 30, 2008.

Legg igjen en kommentar

 
