Livet er en uendelighet av kvitteringer

Alt kan kjøpes for penger. Dette har min far sagt til meg flere ganger. Jeg har vel aldri hatt noen særlige velbegrunnede motargumenter, så mye enn jeg måtte ha prøvd meg som en djevelens jurist. Dette ville nok vært en regelrett fornærmelse mot de rike demonene som kjøper seg det ene og andre.

enjoy_satanosama_loves_ny

Satans lover virker likevel på de mest mystiske måter.

Jeg var i byen for minst en måned siden, og tenkte litt på julegaver da jeg kom over et konkurssalg stappfullt med perfekte julegaver. Så billig var det at jeg var livredd for å le rått mens jeg betalte. En gang lo jeg hele veien til banken. Og da er det lett å komme i klammeri med noen.

dsc00514

Men slik det er med livet, så er det også sånn at uansett hva man kjøper, så er det en kvittering som ligger og lurer et sted. Denne kvitteringen, om den måtte være fysisk eller virtuell, så spiller det liten rolle. Og kvitteringer kan både være din beste venn og din verste fiende. Skal du bytte en vare kan de være noe av din kjæreste av alle papirlapper. Ja enda kjærere enn den største pengeseddel du kan finne.

dsc00513

Men, noen kvitteringer kan komme tilbake igjen og igjen og ødelegge samvittigheten, omtrent som en gravemaskin kan gjøre en vei fullstendig ugjenkjennelig. Men det er også da du trenger litt veiarbeid i ditt eget liv, som f.eks å rydde opp i lommeboken og kaste unødvendige, og kanskje til og med ugjenkjennelige kvitteringer.

Som alltid må jeg kvittere for mitt innlegg med tags og kanskje en kort beskrivelse. Men dette er også en kvittering jeg fint kan unne meg, i motsetning til mange andre kvitteringer, som egentlig gjør seg best på bosshaugen. For i likhet med kvitteringer er bosshauger noe som er helt unødvendig å tenke på.

Tenk litt på det.

~ av mongofjes den desember 2, 2008.

2 kommentar to “Livet er en uendelighet av kvitteringer”

  1. La meg si deg noe viktig.

    Nei, faen, jeg glemte det visst.

    Eller?

  2. Om du kommer tilbake igjen er du så heldig å ha en kvittering i form av innlegget ditt liggende og vente på deg, sånn at kanskje det kan minne deg på det.

Legg igjen en kommentar

 
