Nyttårsforsetter

Jeg ønsker å følge opp syretryne()s innlegg om nyttårsforsetter.

Det er generelt store svakheter og mangler med det folk flest kaller nyttårsforsetter. La oss begynne med å ta for oss noen vanlige nyttårsforsetter:

– Jeg skal slutte å røyke

– Jeg skal slanke meg

– Jeg skal drikke mindre

– Jeg skal jobbe mer med studier

Jeg er en idiot

La oss så ta for oss noen grunnleggende problemer med folks holdning til slike forsetter. Før det nye året står man der i lystlig lag og skåler fornøyd over det man skal gjøre bedre i framtiden. Etter noen flere drinker og en påfølgende dårlig natts søvn har man gjerne allerede glemt hva man sa.

Hvordan kan dette gjøres bedre? Hvordan kan man i det hele tatt oppnå mål?

De største svakhetene med disse forsettene er følgende:

– man skriver ikke ned hvorfor man vil gjøre det

– man skriver ikke ned hvordan man vil gjøre det

– man skriver ikke ned hva man må ofre får å få det til

– man skriver ikke ned hva man oppnår ved å gjøre det

Et nyttårsforsett skjer sannsynligvis ikke i de aller fleste tilfellene om man ikke gjør dette. Og faktisk vil jeg si at det vil være bedre om man kaller det for nyttårsmål heller enn nyttårsforsetter, fordi dette er noe man må jobbe bevisst mot om man vil oppnå det.

La meg som et eksempel legge fram mine egne nyttårsmål for året som kommer, ved å følge malen over:

1. Jeg har som mål for neste år å ta iallefall nærmere 60 studiepoeng iløpet av neste semester.

– jeg vil gjøre dette for å ta igjen det tapte og dermed komme tilbake til mer normal studieprogresjon

– jeg vil gjøre dette ved å bruke nærmere anbefalt antall timer med effektivt arbeid iløpet av uken, samt være på universitetet så mye som mulig og arbeide sammen med medstudenter der

– for å oppnå dette vil jeg ofre mye tid som jeg vanligvis bruker på mer eller mindre meningsløs aktivitet på nettet, noe som burde være et rimelig enkelt valg

– ved å gjøre dette vil jeg oppnå bedre arbeidsvaner som vil gavne meg videre i studiet, som igjen vil kunne gi meg gode karakter og større muligheter for et evt semester på et prestisjefullt universitet i utlandet

2. Jeg har som mål for neste år å være blant de aller beste i landet i konkurransekarate.

– jeg vil gjøre dette for å kunne jobbe videre mot nye mål etter jeg har begynt å konkurrere

– jeg vil gjøre dette ved å bruke en del tid på å trene målrettet på hurtighet og kondisjon, samt perfeksjonere teknikker og taktikk/strategi for konkurranser

– for å oppnå dette må jeg ofre noe tid for å ha egentrening flere dager i uken,  samt ha tre offisielle karatetreninger i uken istedet for to som jeg har hatt hittil

– ved å gjøre dette vil jeg komme i bedre form, sannsynligvis få en sixpack, og dermed bli mer fornøyd med meg selv

Der har vi det. Nå som jeg har fått skrevet det ned forventer jeg at jeg vil følge dette opp, fordi jeg vet at det kun vil trenge minimalt med viljestyrke. Dette vet jeg, for nå vet jeg at dette er noe jeg har lyst til å gjøre. Det passer meg faktisk veldig bra.

Jeg vil oppfordre alle som leser dette å lage et tilsvarende innlegg ved å følge min mal for nyttårsmål.

~ av mongofjes den desember 29, 2008.

Legg igjen en kommentar

 
