Ugler i kosmos

Virkeligheten er et rart sted. Noen ganger ruller ballen feil vei, selv om den er langt fra mål. Definisjoner kan variere avhengig av perspektiv. Vi pleier å snakke om det samme til tross for våre forskjeller. Det viktigste er vel at ballen går i mål, eller? Noen vil kanskje filme, protestere, og kanskje til og med be om straffe. Men de fleste jeg kjenner gir stort sett blanke «f» i hele fotballen, som ironisk nok også begynner med en f…

Jeg vil dedikere dette innlegget til udefinerte, det ukjente og det mirakuløse. Jeg opplever ting som er fullstendig umulig. Jeg har et forklaringsproblem, men kanskje det ikke betyr så mye i seg selv. Hva om man ser for seg at det finnes et uendelig antall hendelser, som isolert sett er uendelig usannsynlig. La oss videre anta at alle disse hendelsene blir fordelt utover hele verden, og alle menneskers liv (riktignok de som angår menneskene). Kan man da kanskje si at selv de utroligste sammentreff er helt fullstendig sannsynlig om man ser hele verden over ett?

Mennesket har ofte en tendens til å søke mot det romantiske. Det som er spennende fordi det representerer noe nytt eller uforklarlig. Kanskje det mest av alt er denne tendensen som definierer de utrolige sammentreff. Noen ser fisken som hopper i vannet i nærheten som et slags lite mirakel. Andre vil kanskje ikke en gang tenke over hendelsen. Hva skiller de to menneskene fra hverandre? Det kan være erfaring. Det kan også være tilfeldigheter, og faktisk også personlighet.

Jeg har sett kineserjøden som smilte, mens han passerte meg sammen med sitt avkom. Jeg har sett den glade araberen som sang mens han gikk inn i sportsbutikken. Jeg har sett gjengen med innvandrere fra midtøsten som gikk gjennom byen ikledd brannsupporterutstyr, skjerf og lue.

Jeg har sett verdens gladeste menneske som gikk over veien mens han smilte mot meg. Jeg har sett mannen som så ut som han hadde planlagt å forsøke å teleportere inn i Grease-filmene, og jeg har også sett hans dobbeltgjenger. Jeg har sett «oksen»: den sinte forretningsmannen med ring gjennom nesen, som pustet og peste da han passerte oss.

Jeg har sett jøder og palestinere med blandede følelser, mens jeg har tenkt på hva i helvete jeg skulle sagt til dem.

Jeg har opplevd å finne en nystartet sykkelbutikk hvor jeg minst ventet den, langt fra sentrum, etter å ha gått lenge i byen og letet. Jeg har møtt en butikkansatt som virket forbauset av at jeg spurte etter enhjulsykler. Han hadde nemlig en selv.

Jeg har opplevd mennesker med skylapper som kanskje har opplevd nøyaktig det samme som meg. Men som ikke oppdaget det.

Alt det, og mye mer, skjedde på samme dag.  Kun iløpet av et par timer.

Og hva er så livet uten opplevelser, og evnen til å sanse dem?

Verden er fantastisk.

~ av mongofjes den januar 8, 2009.

Legg igjen en kommentar

 
