Å bekjempe søvnproblemer, del 1

Jeg er en av de som har fått en diagnose som tilsier at jeg faktisk har søvnproblemer, og at dette i utgangspunktet er et reellt problem. Diagnosen min heter forsinket døgnfasesyndrom, og kort forklart betyr det at det biologiske døgnet mitt er noe forskjellig fra det som er normalt. Det normale er å ha et biologisk døgn på 25 timer, hvilket i utgangspunktet betyr at de fleste er litt B-mennesker av natur. Om forskjellen på døgnet ditt og det relle døgnet vi har med å gjøre er så liten som den normalt sett er, da representerer det ikke noe spesielt problem i utgangspunktet. Enkelte har derimot et mye lengre døgn enn andre, f.eks kan døgnet ditt være over 30 timer, og da sier det seg selv at du lett får problemer.

Problemet mitt handler i utgangspunktet om innsovingsvansker. Dette tror jeg kommer av at jeg har et veldig aktivt sinn, dvs, jeg tenker og analyserer omtrent hele tiden, og kan ha vansker med å slutte med å gjøre dette. Særlig om kvelden. Jeg husker f.eks at da jeg var på overnattingsbesøk hos kamerater da jeg var liten, så var det alltid slik at jeg lå våken lenge etter de andre hadde sovnet. Jeg syntes det var helt utrolig hvor fort andre kunne sovne i forhold til meg. Jeg har omtrent så lenge jeg kan huske brukt minst 20 min på å sovne, og mer vanlig har det vært en time eller mer.

Problemene begynte allerede på ungdomsskolen. På foreldremøter fikk mine foreldre beskjed om at jeg gjespet for mye i klassen. Dette stemte nok ganske bra, men så var det vel heller ikke så mye spennende undervisning den gangen.

De siste årene har jeg etter hvert funnet bedre og bedre måter å takle søvnproblemer på. Jeg gikk over til å kun drikke koffeinfri kaffe med mindre jeg var nødt (fordi jeg måtte være oppe veldig lenge), og det viste seg å utgjøre en enorm forskjell i forhold til hvor våken jeg føler meg iløpet av dagen. Tidligere har forelesninger vært en ren lidelse fordi jeg har vært for trøtt til å få noe særlig ut av de. Det har endret seg dramatisk. Å droppe kaffe er imidlertid ikke det eneste trikset jeg har i ermet. Og i mitt neste innlegg vil jeg beskrive hvordan jeg i dag har gått fram for å kunne snu døgnet tilbake til normalt etter en fuktig helg.

~ av mongofjes den februar 1, 2009.

Én kommentar to “Å bekjempe søvnproblemer, del 1”

  1. […] “Å bekjempe søvnproblemer, del 2″ siden det første innlegget i denne serien heter “Å bekjempe søvnproblemer, del 1″ og det som kom etter det, “Kunsten å fikse døgnrytmen” er mer et oppfølgingsinnlegg […]

Legg igjen en kommentar

 
