Kunsten å fikse døgnrytmen

Jeg var på fest på fredag. En heller fuktig aften om jeg så må si det selv. Og som det ofte er med meg, så var jeg en av de siste som forlot festlokalet, faktisk den aller siste. Jeg var tilbake på hybelen i 6-7-tiden om morgenen, og som jeg også ofte gjør satte jeg meg ned med laptopen uten å tenke så mye over konsekvensene. En av grunnene til det var at jeg ikke følte meg særlig trøtt, og en annen grunn var at jeg ikke alltid tenker like fornuftig når jeg har drukket alkohol selv om jeg faktisk fremdeles tenker like mye, eller kanskje også mye mer.

Jeg fortsatte å føle meg relativt våken, og endte med å begynne å vurdere muligheten for å være oppe resten av dagen slik at jeg kunne snu døgnet tilbake til normalt allerede til søndagen. Dette viste seg å være en ekstremt vanskelig oppgave. Trøttheten kom etterhvert snikende, og rundt middagstider måtte jeg gi tapt og la meg for å sove. Kanskje mest fordi det ikke føltes særlig sunt å fortsette med å være våken.

Og i slike øyeblikk sniker det seg ofte fram motstridende tanker som kanskje gjør meg enda mer sliten mentalt sett. Dermed ble det jo mer tiden gikk, enda flere grunner for å sove, og enda sterkere lyst til å få meg noe søvn. I halvsøvne tenkte jeg at jeg kanskje kunne være istand til å ligge en stund i sengen og våkne en gang tidlig på morgenen neste dag.

Jeg feilberegnet med noen små marginer og endte opp med å våkne ca. kl 3 i natt. Da var allerede mobilen full av meldinger og tapte anrop. Jeg måtte forsøke å begynne på dagen og satte meg derfor ned med laptopen og surfet litt på youtube, mens jeg satset på at skjermen ville ha en funksjon tilsvarende lysbehandling for å produsere mer serotonin og mindre melatonin (søvnhormon).

Deretter kom den kritiske fasen. Jeg måtte komme i gang skikkelig med dagen en eller annen gang om morgenen og gjøre det jeg kunne for å holde meg våken nok. Jeg strakk på meg, gjespet og forsøkte å le ved å se på morsomme videoer på youtube. Alt dette skal gjøre en mer våken. Jeg forsøkte også litt «latteryoga», dvs å tvinge fram latter spontant. I seks-syv-tiden tok jeg til med 15 min med pranayama yoga (pusteøvelser) og qi gong. Dette føltes som det hjalp ganske mye. Deretter spiste jeg en liten frokost som besto av en sunn type frokostblanding og litt skummetmelk. Man trenger litt karbohydrater; det gir en energi som gjør en mer våken. Hele tiden mens jeg gjorde alt dette hørte jeg på musikk med mye fart i. Dette hjelper ved å gjøre meg mer giret og dermed mer ernergisk.

Etter dette drakk jeg en kopp kaffe med koffein. Så dro jeg ut og jogget i en time, mens jeg hele tiden forsøkte å holde meg godt unna biltrafikk for å kunne puste inn mest mulig ren luft (jeg bor i et ganske forunrenset område). På veien dro jeg innom en lekeplass og tok noen chinups på et dissestativ etter å ha hoppet over to gjerder i god parkourstil. Jeg kom meg etterhvert bort til en skog hvor jeg løp bort til en stor åpen mark, og tok noen pushups, 2×10 eksplosivt på knokene og så tre stykker på en hånd, med hver hånd. Deretter løp jeg hele veien tilbake. Jeg hadde også litt tøying innlagt på veien.

Da jeg kom tilbake til hybelen spiste jeg noen rosiner (raske karbohydrater er bra rett etter trening), hørte litt på musikk og tok to powernaps med fem min avbrekk hvor jeg stirret på lyset fra en lampe. Hensikten var å forsøke å undertrykke kroppens forsøk på å produsere melatonin etter jeg hadde ligget i mørket med øynene igjen. Deretter tok jeg en dusj. Så gikk jeg på butikken og kjøpte mat og litt til, for å komme meg litt ut igjen og også aktivere hjernen mer ved å være en smule sosial. Jeg spiste en god og sunn lunsj, og leste litt før jeg satte på en halvliter med kaffe (med koffein).

Koffeinen som er forbeholdt dager hvor jeg døgner vil nå være tilstrekkelig for å holde meg våken til det er tid for å sove. Klokken er nå fire om ettermiddagen og jeg vil nok få sove i kveld. Jeg vil anslå at virkningen av kaffen vil vare i rundt fem timer, og at effekten av koffeinen vil være såpass redusert innen jeg legger meg at dette vil gå bra. Jeg planlegger å legge meg senest i elleve-tolv-tiden, og regner da med å fint kunne sove til en passende tid i morgen tidlig. Og voila, døgnrytmen er fikset.

~ av mongofjes den februar 1, 2009.

4 kommentar to “Kunsten å fikse døgnrytmen”

  1. imponerende kjapt. Jeg bruker som oftest flere uker, med vilje. En gang pøste jeg på med kaffe, etter å ikke ha drukket det på flere måeneder. Voila, 36 timers ekstrem våkenhet i strekk. Jeg skal opp rundt elleve om formiddagen i morgen, noe som for meg er mitt på natten. så jeg bør legge meg snart, men vil ganske sikkert bli oppe til minst sekstiden.

  2. Det å «døgne» har visstnok en interessant bi-effekt: det er anti-depressivt. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation

  3. Ja, jeg har faktisk brukt d0gning bevisst ogsaa til det formaalet, og det fungerer. Naar man d0gner er det nok liten risiko i forhold til andre bieffekter, men om man er vaaken for lenge blir man manisk (iallefall forbigaaende) og risikerer aa bli psykotisk.

    Ellers som du sier, aa d0gne som antidepressiva har nok sin nytteverdi, og kanskje spesielt naa om vinteren som en del sliter med h0stdepresjon.

    Da jeg d0gnet bevisst for aa oppnaa en antidepressiv virkning gjorde jeg det etter en bestemt oppskrift jeg hadde lest om i avisen. Om jeg husker riktig skulle man f0rst vaere oppe hele natten til kl. 18 neste dag, og saa snu d0gnet gradvis over til normalt il0pet av tilsammen tre d0gn. Dette skulle da gi en varig antidepressiv virkning.

    Jeg er ellers overbevist om at man i de fleste tilfeller fint kan klare seg uten antidepressiv medisin (kanskje bortsett fra tilfeller ved tydelig selvmordsfare), og jeg er ogsaa ganske overbevist om at andre psykiatriske medisiner i svaert mange tilfeller kan erstattes av kognitive metoder, saerlig kognitiv atferdsterapi og/eller biblioterapi (at pasienten leser b0ker istedet for aa ta medisiner).

    Er man ikke istand til aa lese seg til selvhjelpsmetoder burde man fint kunne undervises i dette av psykolog, heller enn mer eller mindre meningsl0s psykoterapi slik jeg ser det.

    Dette er ogsaa ting jeg kommer til aa skrive mer om paa bloggen i fremtiden.

  4. […] i denne serien heter “Å bekjempe søvnproblemer, del 1″ og det som kom etter det, “Kunsten å fikse døgnrytmen” er mer et oppfølgingsinnlegg til det første, og mer en beskrivende historie som fungerer mer som […]

Legg igjen en kommentar

 
