Lys i mørket

Kvelden spente meg fast på toppen av en lang bakke. Signalet lød, og vognen begynte å riste kraftig mens skinnene ga fra seg en klunkende og fornøyd lyd. Det bar rett utfor, akkurat slik jeg hadde tenkt. Akkurat slik jeg visste det var. Men i kveld satt jeg der i en vogn med kun fine damer. De smilte til meg, sendte meg sine egne spesielle blikk. Men da det bar utfor en ny bakke begynte de igjen å skrike.

Det var mer en fornøyelig opplevelse, også for de. Alt har sin slutt, og snart gikk vi alle ut av vognen og ned til billettluken igjen. «Jeg skal ha èn øl.» Mannen i billettluken nikket gjenkjennende, og ga meg en ny billett. Som alle andre visste jeg at jeg kunne bruke billetten alle stedene. Damene hadde allerede gått fra billettluken. Noen sto ute på friområdet og snakket eller matet duene. Det var mange duer der i dag, men det er det jo egentlig alltid. Duene får som regel litt mat, men det er sjelden noen tar de med seg hjem.

Jeg så etter kjente mens jeg vandret litt rundt mellom de forskjellige tingene de hadde i fornøyelsesparken. Da jeg gikk mellom to karuseller snudde jeg meg bort til de som var med på runden. De skulte litt rart bort på meg. «Har du ikke tenkt å gå på den samme karusellen som tidligere?», tenkte kanskje noen av de. Jeg likte meg faktisk godt der jeg gikk mellom karusellene og så meg litt rundt. Alle blikkene tatt i betraktning kunne det vært en evighet. Jeg så en jeg kjente på en annen karusell. «Modige jævel», tenkte jeg. Han skulle ta UFO’en, og det var bare damer der.

Jeg vandret til slutt tilbake til den andre samme karusellen jeg hadde tatt fra begynnelsen. Men jeg trengte jo selvsagt en ny billett. Eller gjorde jeg egentlig det? Jeg kom meg etterhvert til billettluken igjen. «Kan jeg få et glass rødvin?» Jeg gikk tilbake til karusellen. Lysene begynte å blinke på karusellen. OK, siste runde. Jeg var egentlig fornøyd. Jeg snakket med de andre. Noen skulle videre til et lite sirkus. «Får håpe det ikke er for mange klovner der», tenkte jeg. Jeg hater klovner. Jeg er ikke redd dem, jeg bare forstår ikke oppførselen deres. Det har jeg aldri gjort. Det skulle visst være en tryllekunstner der som kunne trekke kaniner ut av hatten.

«Er det mange kaniner?» Nei var svaret. Mest sannsynlig ikke. Men jeg kunne visst ta med meg alle kosebamsene jeg klarte å få meg. Så jeg gikk da til slutt bort til skyteboden. Jeg har blitt stødig på geværet i det siste. Jeg følte meg dristig og prøvde meg først på å skyte ned alle de fem brunbjørnene som sto der. De er små og vanskelig å sikte på. Det skjedde noe uforutsett. En som sto der kom borti fire av dem slik at de falt ned.

Mannen som sto der ga meg et ultimatum: «Skyt ned den siste som står igjen, så får du den. Da slipper du å måtte skyte ned alle de andre.» Greit nok. Jeg var ganske sikker på å klare det. Men da kom det med ett et vindpust som slo den ned. Jeg ga ham telefonnummeret mitt, slik at han kunne ringe meg og gi meg et nytt forsøk senere. Først måtte han sette de tilbake igjen, og det var ikke lett, for de var vanskelig å balansere. Men jeg ville få et forsøk på kun en av de. Jeg tvilte på at det ville bli noe av.

Istedet rettet jeg blikket mot de to isbjørnene jeg hadde sett tidligere. Jeg klarte begge to, og tok de med meg til sirkuset. På sirkuset var det rimelig dødt. De spilte riktignok sirkusmusikk, men det var ikke mye publikum der. Kort tid etter gikk klovnene og la seg i en av campingbilene på plassen. Jeg dro hjem kort tid etter.

Jeg likte isbjørnene jeg hadde fått. Kanskje jeg legger en av de i sengen min en annen gang.

~ av mongofjes den februar 15, 2009.

Én kommentar to “Lys i mørket”

  1. Hahaha. Eg likte dette innlegget godt!

Legg igjen en kommentar

 
