Å bekjempe søvnproblemer, del 2

Dette er det tredje innlegget mitt om å bekjempe søvnproblemer. Jeg kaller det «Å bekjempe søvnproblemer, del 2» siden det første innlegget i denne serien heter «Å bekjempe søvnproblemer, del 1» og det som kom etter det, «Kunsten å fikse døgnrytmen» er mer et oppfølgingsinnlegg til det første, og mer en beskrivende historie som fungerer mer som et eksempel enn et rent opplysende innlegg, slik som dette.

I dette innlegget skal jeg ta for meg det fysiologiske aspektet ved søvn og våkenhet, samt gå over bruken av stimulanter, medisiner og diverse helsekost som er relevant i forbindelse med søvnproblemer. Først og fremst, når man skal angripe problemer med søvn og innsoving kan det være greit å vite litt om hva det er som gjør at man er våken eller trøtt, rent fysiologisk.

Noe av det første som skjer om morgenen er at du slår på lyset. Dette har en veldig viktig funksjon for søvnen din om kvelden, noe jeg skal komme tilbake til. Når du utsetter øynene for lys av ulik styrke reagerer hjernen på diverse måter, det mest relevante for denne artikkelen er at hjernen produserer serotonin. Dette foregår hovedsakelig i amygdala, som ligger sentralt i hjernen, like bak frontallappen som er ansvarlig for høyere tankeprosesser. I amygdala produseres serotonin, melatonin og dopamin i ulikt mengdeforhold fra individ til individ. Balansen mellom disse stoffene er sentralt i psykiatriens nåværende forståelse av konsekvensforhold i forhold til psykiske sykdommer, og behandlingen av disse med kjemiske stoffer som forårsaker prosesser i hjernen. Men det er en helt annen artikkel.

Det som er interessant for oss nå er at forholdet mellom serotonin og melatonin er veldig viktig for å regulere søvnen, og spesielt viktig for de som er rammet av søvnproblemer av ulike grunner. Som jeg har vært inne på produserer hjernen mer serotonin når øynene blir utsatt for lys. Mengden serotonin som produseres er proporsjonalt med både intensiteten til lyset (måles i lux), og varigheten av lyset. For å komme i gang med dagen og også for å føle seg våken gjennom dagen er det i høyeste grad viktig å utsette øynene for lys så fort som mulig. For å øke denne prosessen kan man bruke en liten kasse som sender ut lys i rundt 10000 lux, og sitte foran denne i ca. 20 min hver morgen. Dette er først og fremst aktuelt om man er plaget av depresjon, og mange som er plaget med høstdepresjon bruker slik lysbehandling med god effekt.

Men dette er bare den ene siden av saken. Den andre heter melatonin, og dette er kroppens søvnhormon. Akkurat som serotonin er viktig for å komme i gang med dagen, er melatonin tilsvarende viktig for å komme i gang med søvnen! Og så er heldigvis hjernen vår såpass velfungerende at melatonin produseres tilsvarende når man har mangel på lys på øynene. Om du sitter i mørket lenge nok vil du merke at du begynner å bli trøtt. Dette er høyst naturlig, da melatonin produseres ved mangel på lys. Slik sett fungerer vi ganske bra her på jorden.

Men enkelte som har vansker med å sovne inn om kvelden, kan ha god nytte av å ta ekstra tilskudd av melatonin. Melatonin er et helt naturlig stoff i hjernen, og har ingen kjente bieffekter. I USA selges det f.eks i helsekostbutikker. Selv har jeg brukt melatonin som hjelp til innsoving i flere år, og har meget god erfaring med det. Tar man 3mg om kvelden er man normalt sett etter en halvtime til halvannen time såpass trøtt at man ikke klarer å holde øynene åpne. Noen, som f.eks meg selv, kan godt ta 6mg for å få ekstra god effekt. Sammen med det andre jeg har nevnt tidligere i denne guiden, vil jeg påstå at dette er en uslåelig oppskrift, som vil kunne kurere et hvert søvnproblem.

Som det kanskje vil komme tydeligere fram i senere innlegg er jeg veldig opptatt av å studere alternativer til medisin, da særlig psykiatrisk og søvnrelatert medisin. Medisinbransjen har blitt en milliardindustri som konstant sponser forsøk på å definere nye diagnoser, og gi medisiner der medisin egentlig trengs minst av alt. Sovemedisin, som i dag er veldig utbredt, er egentlig fullstendig unødvendig. Nyere forskning har vist at sovemedisin ikke har noen positiv effekt på hverken innsovning eller søvnen. Dette er tunge medisiner som sløver ned pasienten og gjerne gir en hangovereffekt dagen etter.

Det som begynner å bli mer og mer klart for meg, er at det sannsynligvis i alle tilfeller av såkalt psykisk sykdom, søvnproblemer, og de stadig flere nyere diagnosene som blir mer og mer utbredt, alltid finnes andre, mer naturlige og sunnere metoder som faktisk fungerer mye bedre. Og dette kommer jeg til å skrive mer om i framtiden.

~ av mongofjes den februar 17, 2009.

2 kommentar to “Å bekjempe søvnproblemer, del 2”

  1. Hei i luken,
    jeg er journalist i Bergensavisen og kom over blogginnlegget ditt om søvnproblemer. Holder på å lage en artikkel om søvnproblem og skulle gjerne hatt en case til saken min. Hadde vært gull om du kunne stilt til intervju. Du kan nå meg på mail: john.seljehaug@ba.no

  2. Hei, bra artikkel. Bruker tidvis ved problemer melatonin for å sovne inn. Men dette med denne kassa med lys om morgenen, hvor får man tak i en sånn?

Legg igjen en kommentar

 
