Mitt mentale og fysiske ukeprogram

Jeg ser store fordeler i å sette av tid daglig og ukentlig til diverse øvelser og gjøremål som bidrar til bedre velvære i hverdagen. Mitt nåværende ukeprogram består av diverse øvelser, treninger og inntak av næring, som alle bidrar til bedre velvære og lavere stressnivå.

Ernæringsmessig:

Frokost; dagens viktigste måltid består for tiden av en middels porsjon med Axa Gull Müsli frokostblanding servert sammen med en rimelig porsjon skummetmelk.

Lunsj: ideelt sett består lunsjen av tre skiver med grovbrød med skinke og evt paprika, agurk eller tomat lagt oppå skinken.

Middag: mitt mest varierende måltid. Ideelt sett skifter jeg mellom laks/ørret og middag med kylling. Dette bør være med flere dager i uken. For tiden spiser jeg minst 600 gram med laks eller ørret i uken. Tilbehør er som regel fullkornsris og en god salat. Forsøker å variere med andre sunne retter de dagene jeg ikke spiser noe av dette.

Kvelds: avhenger av om jeg har trent, ellers spiser jeg gjerne et par skiver og noen nøtter. Det hender også at jeg supplerer med en smoothie om kvelden. De dagene jeg trener spiser jeg et par skiver med en blanding av tunfisk og cottage cheese for å få i meg en god del proteiner. Rett etter trening passer det bra med noen raske karbohydrater, og da går det gjerne i noen håndfuller rosiner eller en banan.

Ellers prøver jeg å spise litt frukt iløpet av dagen.

Fysisk trening:

Jeg trener for tiden karate to-tre ganger i uken. Jeg begynner snart å konkurrere, og vil derfor kanskje supplere med noen ekstra treninger innimellom, da først og fremst styrke og eksplosiv trening, samt jogging.

Mentalt/energetisk:

Om morgenen prøver jeg å sette av 15 minutter på paranayama yoga og qi gong. Dette er en ypperlig start på dagen, som effektivt setter i gang blodomløpet, oksygeninntaket og lymfesystemet, og har også en svært gunstig stressdempende og muskelavlappende effekt. Ellers forsøker jeg å gjennom store deler av dagen å være i en tilstand av mindfulness. Dette er den ultimate tilstand for å oppnå en mest mulig stressfri hverdag som er preget av mental våkenhet og avslapning.

Begynn i det små, men husk å bygge på!

~ av mongofjes den februar 18, 2009.

Legg igjen en kommentar

 
