Neurofysiologi: intelligens som variabel

En av de største oppdagelsene de siste årene innenfor hjerneforskning er at hjernen kan endre seg, og forbedre sin funksjon selv etter at den er fullt utviklet. Disse oppdagelsene har gjort mennesker med hjerneskader i stand til å trene opp hjernen igjen og faktisk komme tilbake til normal funksjon igjen; slik det var før skadene oppsto. Implikasjonene av denne oppdagelsen er revolusjonerende innenfor feltet neurofysiologi.

Det har altså blitt demonstrert at mennesker som har pådratt seg hjerneskader kan være i stand til å trene opp hjernen slik at den danner nye forbindelser som reparerer eller kompenserer for skadene, og dermed komme tilbake til opprinnelig hjernefunksjon slik det var før skadene oppsto. Det man ennå ikke vet sikkert er om samme prinsippet kan brukes for folk som er relativt normaltfungerende fra før, slik at man kanskje kan øke intelligensen hos en person med normal intelligens til å bli et geni, eller iallefall en eventuell mensa-kandidat.

Det som er sikkert er at disse tilfellene jeg har beskrevet handler om mennesker som har en enorm motivasjon til å trene opp hjernen, og en vilje til å sette av timesvis hver dag til å trene seg opp. Dette innlegget er det første i en serie med innlegg jeg kommer til å skrive, som vil handle om neurofysiologi og mine egne og andres teorier og hypoteser om en mulighet for å øke intelligensen etter dens utvikling er regnet som over ifølge tradisjonell psykologisk faglitteratur.

Jeg kommer til å ta utgangspunkt i rådende teorier om forbedring av hjernefunksjon innenfor felt som ernæring, trening, hjernetrim og andre elementer av tilværelsen som potensielt kan være relevant for optimal hjernefunksjon og en mulig utvikling av intelligensen over tid. Jeg baserer meg på en antagelse av at de manglende profesjonelle undersøkelsene på dette feltet som går direkte på IQ og annet som skulle gi klar indikasjon på opptrening av intelligens, er en mangelvare i dag fordi man ennå ikke har tatt skrittet helt ut og gjort omfattende undersøkelser på dette området.

Jeg personlig har den dag i dag en meget sunn livsstil, som jeg tror skulle kunne tillate en potensiell økning i intelligens om dette er mulig. Jeg er fremdeles tidlig på et stadie hvor jeg forsøker å samle mest mulig, god informasjon om dette temaet som jeg forsøker å sjekke opp i forhold til hverandre, for kanskje å finne et mønster som kan lede meg videre i min søken.

I tillegg til dette arbeider jeg med mine egne ideer på området i forhold til et eventuelt ukeprogram, hvor jeg muligens vil bruke meg selv og andre som «forsøkskaniner». Jeg har noenlunde klart for meg hvordan noe slikt kan gjennomføres, men ennå gjenstår mye før jeg kan bli ordentlig seriøs i forhold til dette.

Og nå som en Israelsk forfatter har oppdaget og gjort det kjent for oss hvilket uintelligent og barbarisk folkeslag vi faktisk er, så føler jeg endelig at jeg kanskje vil kunne bidra med noe konstruktivt i forhold til oss dumme nordmenn.

Som han sa det til TV2 ifølge Dagbladet:

«Spesielt sjokkerende finner han det at Norge har en finansminister som har deltatt i demonstrasjonstog mot krigen på Gaza.

– Det er antisemittisk pionervirksomhet, sier professoren til TV 2.»

Ja, til tross for min manglende intelligens ser jeg jo at han har et poeng. Å kritisere krigen i Gaza er jo helt fullstendig bak mål i disse tider. Vi trenger absolutt flere kriger, og aller helst basert på religion. Jeg har tidligere skrevet kritisk om antisemittisme her på bloggen som med mye annet, og jeg kan ikke gjøre annet enn å nikke og smile til denne tankegangen. Men hva vet vel jeg til tross for min enighet i forhold til denne intelligente israeleren? Jeg er jo tross alt bare en uintelligent nordmann. Men heldigvis er jeg også en barbar, og det synes jeg kompenserer tilstrekkelig for det.

~ av mongofjes den mars 2, 2009.

5 kommentar to “Neurofysiologi: intelligens som variabel”

  1. Nazi-Israel ? Der finnes dokumener som beskriver religioest basert massemord og eiendomsran begaatt av israelere allerede for mer enn 3000 aar siden.

  2. […] alle sette oss ned å røyke den overhissige katten vår, le av dyrebeskyttelsen og oppføre oss som barbarene og jødehaterne vi egentlig er, og håpe på mediene kommer med flere slike gladsaker i […]

  3. Kanskje den israelske statsviteren bør fordype seg enda litt i historen til Israel etter 1947, sett fra verden utenfor Israel, fra nøytrale kilder som kun forteller fakta uten å velge side..
    Harde fakta…Uten masse følelser innblandet. Stygg lesning.
    Historieinteressert barbar.

  4. Hei gleder meg til å følge bloggen din ang hjerne forskning .

  5. […] sier han. Diverse Norske bloggere er ikke enige: Svar fra en barbar | Gærningen Gerstenfeld! | intelligens som variabel | Småironisk, på en litt barbarisk måte | Israel og jødehat […]

Legg igjen en kommentar

 
