Norges mest populære blogger

Endelig ser jeg lysere på tingene. Det nærmer seg vår og begynner å bli varmere i været, men det er faktisk enda mer positivt tilværelsen kan vise til på nåværende tidspunkt. Selv om jeg lenge har vært en skeptiker, har jeg i det siste begynt å tro på intelligent liv på jorden, og i det siste faktisk også på internett. Man trenger ikke gå lengre enn til nærmeste kirke og se at den faktisk står der fremdeles, for å få bekreftet at det fordummende og det forenklede eksisterer overalt. Som regel må jeg gå helt til mat.nat-fakultetet på universitetet for å finne noen brukbare bevis på intelligent liv. Problemet er den generelle mangel på tilsvarende bevis på vår kjære verdensvev.

Så hva er det nå som gjør at jeg herved ser ut til å gjøre en klar retrett og erklære at jeg endelig har funnet indisier på intelligent liv også på internett? Svaret er såre enkelt. Og det er rett foran nesen på deg, kjære leser. Du har nå, akkurat nå, æren av å lese en av Norges mest populære blogger. Hvordan føles det? Ja, det var akkurat det jeg tenkte, det føles helt forjævlig bra. Jeg ser også til min store glede og store mangel på forbauselse, at min med-X-er og svoren medskyldige i omfattende internett-konspirasjon i fortid, nåtid og fremtid, mine damer og herrer, syretryne() og bloggen hans «Minst fitte er målet» er i dag nummer to på listen til wordpress av de mest besøkte norske bloggene.

denHelligeTreEnighet() fryder seg, X har derivert, og Spaghettimonsteret ærer oss alle med sin nudleaktige utstrekning mens han kaster lengselsfulle blikk på skjermene våre, og mest av alt vil lese bloggene våre sammen med oss. Men, i min søken på topplistene oppdaget jeg noe som foreløpig har hindret meg i å umiddelbart strekke meg mot stjernene. Vi har en konkurrent, og hvordan det er mulig ligger bak både mål og allverdens fatteevne. Det er et mysterium slik vi ser det, og vi fortsetter for øyeblikket med å klø oss i hodet.

Møt NoraAlba. Ikke la deg lure av at de uskyldige øynene hennes er skjult bak et par altfor store solbriller. Bak fasaden skjuler det seg en kynisk jente som skyr ingen midler i sin kamp om å ha den mest populære bloggen. Allerede da jeg så navnet på bloggen ante jeg en skjult forbindelse til skuespillerinnen Jessica Alba, og sannsynligvis bruker hun dette navnet i en utspekulert markedsføringskampanje for bloggen sin.

Jeg forsto veldig fort at her var det noe som ikke helt stemte. La oss ta for oss et utdrag fra hennes siste innlegg, for å se om kvaliteten står i stil med hennes enorme popularitet:

«Jeg vet at bloggen min er ganske kjedelig i forhold til så mange andre, og jeg vil gjerne ha hjelp slik at jeg kan skrive om det dere vil lese om. Bloggere har jo egentlig blitt til slike folk som har sin egen stil, men jeg ser ingenting spessielt ved meg. Som feks. Ulrikk Lund – hun har sin egen stil som er utrolig bra, mens jeg går i fleece, boblejakker og ser ut som en helt normal jente.»

Ja, at bloggen din er kjedelig, Alba, det er åpenbart. Og derfor er det for meg et mysterium at du kan være såpass populær. Men kanskje jeg kan avdekke noe om dette ved å analysere noe av det du har skrevet her. Videre, nei, dessverre jenta mi, det er lite spesielt med bloggen din. Du skriver her om å ha sin egen stil som blogger, men hva i all verden har det at du går i fleece og boblejakke å gjøre med skrivestilen din? Dette er tydeligvis langt over mitt hode. Kanskje du ser ut som en normal jente, men det skal jeg komme tilbake til.

«Men er det sånn at bloggere må være noe for seg selv for å bli vellykket og få mange lesere? Jeg føler egentlig at det er stort press der, alle pynter seg opp, tar på fine klær og sminker seg slik de ikke gjør i virkeligheten(noen). For å bli likt. Jeg kan inrømme at jeg aldri går i skjørt, pelskåpe og slikt i hverdagen, men det vet dere vel egentlig allerede med tanke på at jeg har sagt det. Kjoler og slikt bruker jeg bare når jeg skal være fin, som er ca hver helg, ellers bruker jeg bare slappe, vanlige og kjedelige klær. Er det galt?»

Nå ser det ut til at du svarer meg på akkurat det jeg lurte på. Nei Alba, det er nok ikke galt av deg å pynte deg litt i helgene, men å pynte deg for å få folk til å lese bloggen din? Man trenger ikke gjøre stort mer enn å kaste et kjapt blikk på bloggen din for å se at den er full av, unnskyld uttrykket, fjortisbilder. Det er veldig tydelig for meg at det å legge ut bilder av deg selv på bloggen din er av stor viktighet for deg. Som du selv skriver på bloggen din er du en søt jente, og der skal jeg ikke motsi deg.

Imidlertid vil jeg komme med en kvalifisert gjetning: jeg vil tippe at de som besøker bloggen din er 90% menn som har passert femtiårene, og allerede har skrevet ut de fleste bildene dine og hengt de over sengen. Det vil nok være unødvendig å utdype dette noe mer, og isåfall tror jeg syretryne() passer bedre enn meg til den jobben. Og de til de 90% av leserne dine som skulle lese dette, vil jeg si til slutt at det finnes faktisk bilder av nakne damer på nettet om du vet hvor du skal lete.

Og til alle de andre som ikke passer inn i den kategorien, husk alltid på at det finnes blogger som ikke bare skriver om sminke, klær og venner. Det finnes blogger som ikke selger seg selv ved at forfatteren kontinuerlig legger ut bilder av seg selv for å øke sin fanskare. Det finnes blogger som kan være morsomme, intellektuelle, utfordrende å lese, og hvor forfatteren er i stand til å skrive omfattende om et bredt spekter av temaer som kan være interessante å lese om. Du stirrer nå på en av dem, og du finner flere under ‘blogroll’ til høyre.

Takk for meg, og måtte Spaghettimonsteret fortsette å velsigne Norge.

Ramen,
mongofjes()

~ av mongofjes den mars 4, 2009.

17 kommentar to “Norges mest populære blogger”

  1. mongofjes: poenget med innlegget var ikke å virke som en jente som vil bli en stor blogger og som at det eneste jeg vil er å bli kjent. eller hva du mener. hvis det virket sånn eller at det var det du oppfattet, så beklager. jeg vil ikke virke sånn i det hele tatt! tror dette innlegget har dobbeltbetydning, men poenget var å si at jeg vil bli likt for den jeg er, ikke en som skriver «outfit i dag» og tar bilder av meg selv med masse fine klær og ting jeg ikke gikk med den dagen. jeg vil ikke være sånn og jeg vet om en del blogger som gjør slikt. og at presset på «bloggmote» har blitt stort.

    ellers, takk for at du skrev meg 🙂 beklager hvis jeg virket veldig bitch. Ha en fin dag videre! og forresten, det er IKKE slik at jeg pynter meg for å bli fin på bloggen.

  2. For det første vil jeg si at skriver veldig bra; voksent og moderne. På den andre siden, oppfører du deg til det motsatte.
    Jeg har egentlig aldri skjønt den greia med å henge ut folk på bloggene sine. En ting er om kjente personer som sikkert aldri kommer til å lese dette, men vanlige folk som faktisk har som hobby å lese blogger og som med stor sannsynelighet kommer til å se dette. Hva er det som er så kult med det? Forklar meg dette, for jeg lurer. Det eneste som kommer til å skje er at du får negative tilbakemeldinger i flertall, som denne, som sier hvor teit dette er. Så jeg skjønner virkelig ikke poenget. Skriv det heller i dagboken din, eller hold det inni deg.

    Du sier at bloggen hennes er kjedelig? Ja, jeg sier som deg, hvorfor er det så utrolig mange som leser den da? Det er faktisk en grunn. Nora skriver utrolig bra, oppdaterer ofte, noe som faktisk gjør en til bra blogger.

    Og det med at hun skriver om at man ikke går alltid går kledd slik man framstiller seg på bloggen.. Jeg tror at overtallet av bloggere tar på seg litt ekstra fine klær, sminker litt ekstra og ser seg i speilet en gang til før man tar bilder til sin blogg. Har du noengang lest en blogg der bloggeren legger ut bilder av seg som hun/han ser ut feks med en gang hun/han har stått opp av sengen om morgningen, med mindre noen har utfordret til det? Neppe.
    Og et bloggforbilde tar bilder med moteriktige klær og tilbehør, for å inspirere, ikke for å nødvendigvis å si at «dette går jeg med i dag». Det er slik en moteblogg er.

    Og det med å skrive at Nora har fjortisbilder av seg? Der gav du meg en veldig god latter. Sist jeg sjekka er de såkalte fjortisbildene jenter som pusher opp det lille de har, viser peacetegn, trutemunn og bruker store Diorbriller? Jeg kan ikke huske Nora har lagt ut bilder av det, så akkurat det skjønte jeg ikke.
    Og at hun legger ut bilder av seg selv? Hva vil ellers folk se på en blogg? Bilder av naturen utenfor huset hennes? Herre..

    Og det siste du snakker om her, om at sikkert 90% av dem som leser bloggen hennes er kåte menn i 50års alderen som skriver ut bildene og henger opp bildene på veggen? Det er DUMMESTE jeg har hørt. Spar meg.

    Dette ble ganske langt, med mange argumenter, men jeg blir rett og slett kvalm. DU TAR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIL, ok? 🙂

  3. Fikk deg til å lese den da «Mongofjes» Er det ikke det som er viktig med en blogg da? 🙂

    bra skrevet by the way

  4. Norges mest populære blogg fordi? Fordi noen henges ut, fordi bloggen er interessant, intelligent, godt skrevet, informerende eller samfunnskritisk ? – jeg tviler på om bloggen din – om den er norges mest populære – er det på bakgrunn av overstående. Du burde visst hvem som leser bloggen din flere ganger. Hvem de er, hvorfor de leser den. Er det hensiktsmessig å skrive om det du tror alle vil lese om ? Er det ikke hensiktsmessig å skrive om det du vll skrive om ? Det er ikke nødvendigvis kvalitet som selger – ikke i denne sammenheng heller.

  5. Det er tydelig at du ikke har lest noe før du skrev kommentaren din, og da får du minimalt med respekt fra min side. Fint at du også kritiserer uten å ha noe som helst å vise til i forhold til det. Jeg forstår at du er en hjernedød zombie som ikke liker at andre vet ting så mye bedre enn deg. Ha en fortsatt god dag.

  6. du er bare jævlig sjalu, virker det som!! skaff deg et liv!

  7. Jeg vet en av grunnene til at det er så mange som leser bloggen hennes.
    I bærum er ikke Nora kjent for å være «søt og snill og sykt pen». Hun er kjent for å være patetisk, løgner og ikke minst falsk. Kan nemlig ikke telle hvor mange ganger hun har løyet om barndommen, familien osv på bloggen sin. Grunnen til at hun drar HELT til mortensrud hver helg er fordi hun har virkelig ikke flere enn … 5-10 venner her. Mange som synd på henne. Jo, poenget var.. at det er derfor folk leser den, at de syns det er sykt latterlig og interessant å se hva hun skriver/lyver om denne gangen.

  8. Jeg synes det er helt ekstremt hvordan noen kan ha så ufattelig store ord om andre når de gjemmer seg bak en anonym status:) jeg ser at piczo fraser er på vei tilbake? Når Nora tom. Tar alt det du skrev med et smil, så fortsetter du? Jeg kjenner jeg blir ekstremt provosert av det du skriver om, selve måten du skriver på og uttrykk du har i teksten din sier egentlig mest om hvem som er moden av deg og Nora Alba

  9. Mongofjes, av det lille jeg har lest av deg så vet jeg at jeg digger deg. Du skriver ufattelig bra og du underholdte meg i motstning til andre bloggere. Men jeg kan ikke unngå å lure på om at innlegget om Alba er et lite desperat forsøk på å få oppmersomhet? Altså, jeg syns Nora «alba» kan virke som en liten fjortisunge som lever livet for å se bra ut, men å skrive om hvor teit du syns hun er og ikke minst fjortis, er vel ikke litt fjortis det å? Jeg syns Nora er tøff som tørr å skrive en så personlig blogg, for da er det garantert at noen som kommer til å skrive noe negativt. Det svir når noen sier at man er jævli teit og kjedelig eller hva det måtte være når man skriver om noe personlig. Det kan gjøre deg usikker og selv kritisk, men det ser ut som at Nora takler det veldig bra. Bloggene deres er veldig populære så hvorfor ikke bruke mulightene når dere vet at folk leser det dere skriver, å skrive om noe som virkelig betyr noe? Legg fjortis perioden bak dere. Hvis ikke varier litt og ikke bare skriv om hvordan man sminker seg akkuratt som meg eller kritikk til andre lesere. Når det er sagt, så stå på. ikke bry dere alt for mye hva andre sier heller.

  10. Toroborgen, IdaWulf og Drea. Et godt tegn på at norges blogglesere vil ha uintelligent babbel og outfitsbilder fra en onsdag på skolen.

  11. til deg som skriver at jeg ikke har venner, så må jeg le. Hva er det å si? Jeg vet at det er ganske mange som ikke liker meg i Bærum, men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg hater Bærum, og angrer hele tiden på at jeg flyttet hit, selvom det ikke var jeg som bestemte det. Jeg har aldri vært på Mortensrud, men jeg har vært en del på andre siden av Akershus, fordi jeg har ekte venner der som bryr seg og som ikke baksnakker like mye som her i Bærum. Det er sikkert ikke bare her det er slik, men jeg føler det sånn. Det er kvalmende å se hvor slemme folk kan være, har dere følelser? Jeg vet at det å være blogger er vanskelig og at man fort får rykter og slikt, men dere trenger ikke skrive så mye nedsettende om folk dere ikke kjenner godt nok. Jeg er meg selv, respekter meg for det. Falsk er jeg ikke, og jeg har heller aldri sagt at det jeg skriver på bloggen handler om meg, selvom mesteparten gjør det. Å skrive at jg lyver beviser bare at det eneste du vil, er å ødelegge for meg, noe som jeg synes er utrolig barnslig. Finn heller noen andre å rakke ned på, du bruker tiden din på tull.

    Og jeg vil mye heller bli likt og respektert av de gode vennene jeg har, enn å måtte være venn med dere som holder på slik som dette. At dere ikke skammer dere.

  12. hvorfor bryr du deg så sykt om folk som skriver dritt egentlig? du sier hele tiden at du ikke bryr deg. Men helt ærlig, virker det som om du bryr deg noe innihelvete!! du må alltid snakke om at folk gjør ditt og datt. hev deg over det da

  13. hm, umodent

    jeg syns du tar feil gutt/jente (????????????)

  14. jeg bryr meg ikke så veldig, men såklart går det innpå meg. det er ikke hyggelig å lese at jeg lyver, er falsk og ikke har venner, hadde du likt det selv?

  15. kunne ikke vært mer enig i med deg!

  16. virkelig, ikke gidd å bry deg nora.

    denne personen, skal få lov til å si hva den mener, men poenget er at denne personen har ikke noe godt poeng, denne personen har ikke noe hensikt med dette innlegget. Utenom og bare skrive om Noraalba, denne personen gjør jo dette fordi den har lyst, eller fordi den vil trekke til seg oppmerksomhet fra deg og andre.

    Denne personen er jo bare PR-kåt!

  17. er det bloggkrig som er det nye eller:P

Legg igjen en kommentar

 
