Mer om Nora Alba

I forrige innlegg skrev jeg litt om bloggeren «Nora Alba», som en del av et innlegg som handlet om min egen og andre bloggers popularitet. Grunnen til at jeg skrev om hennes blogg var først og fremst fordi hun er rangert helt på topp av alle norske wordpress-blogger. At bloggen hennes er usannsynlig populær er tydelig. Om man f.eks tar en titt under «Blog Stats» øverst til høyre på bloggen hennes, ser man ut hun tilsammen har 139,207 treff, og det med en blogg som tydeligvis ikke handler om stort mer enn sminke, klær og venner, som jeg har vært inne på tidligere.

Jeg har etterhvert kommet fram til at dette er såkalt «jenteting», et merkelig fenomen hvor unge mennesker av det motsatte kjønn er sykelig opptatt av ting som fremstår for meg som fullstendig meningsløst. Dette kommer også tydelig fram når man ser på alle kommentarene hun får fra jenter, som gir henne komplimenter for både klær og utseende. Igjen et merkelig fenomen. Hverken jeg eller noen av vennene mine har som vane å gi hverandre komplimenter for klær eller utseende, men det er jo også åpenbart at dette betyr mye mer for jenter.

Sminke og klær til tross, jeg skal ikke rakke for mye ned på Alba. Hun har tydeligvis litt mellom ørene, og at hun er opptatt av disse tingene er nok ganske naturlig siden hun jo er en jente. Så på det området er hun unnskyldt. Jeg respekterer henne også for at hun ser ut til å ta det forrige innlegget mitt med godt humør. Imidlertid føler jeg meg litt tvunget til å ta for meg kommentaren hennes til innlegget mitt, og også kommentere litt i forhold til kommentarer jeg fikk fra andre på innlegget mitt.

I hennes nye innlegg (ja, nok et innlegg med lang tittel) etter det jeg kommenterte, kommenterer hun innlegget mitt:

«Nå skal jeg snart trene og ta sol, og forhåpentligvis kommer det mer blogging i kveld. Jeg har lest gjennom alt det dere har skrevet siden i går, og jeg er litt forbauset. Hvis det ble oppfattet i det siste innlegget, at jeg bare vil ha lesere og derfor går i “fine” klær, så tar dere så veldig feil. Det er til og med en blogger som har skrevet et langt innlegg om meg og min blogg (siste innlegg) og jeg skjønner ikke hvordan dere kan ta det så nær dere. Jeg snakket om meg selv og om hvordan jeg oppfatter ting, var ikke meningen å virke som den bitchen som veldig mange har skrevet til meg.»

Jeg har som nevnt fått kommentarer på mitt siste innlegg, fra jenter selvsagt. Det er vel en naturlig konsekvens av at hundrevis av jenter som forguder Alba har fått med seg at deres gudinne har fått en smule kritikk. Og egentlig vil jeg påstå at kritikken er liten i forhold til den responsen jeg har fått på innlegget mitt. Her har jeg vært ærlig og skrevet om bloggen hennes slik jeg oppfatter den, og da er det vel naturlig at noen av disse jentene tenner på pluggene. Men det skal jeg komme tilbake til.

Jeg ser at Alba skriver at hun har fått så mange negative tilbakemeldinger, men om man tar en titt på kommentarene under innlegget hennes, vil man se at samtlige kommentarer er veldig positive, og til og med roser henne både for klær og utseende. Riktignok var det en gutt som kommenterte at det hender at jenter går med litt for mye sminke på skolen, men er dette en negativ kommentar?

Det skal sies at i motsetning til Alba modererer ikke jeg kommentarene på bloggen min før de kommer opp. Jeg tillater de fleste kommentarer, og har også tillatt kommentarer fra fanskaren til Alba. Før jeg kommenterer kommentare fra «Ingvild», vil jeg kommentere kommentaren som kom fra Alba selv:

«mongofjes: poenget med innlegget var ikke å virke som en jente som vil bli en stor blogger og som at det eneste jeg vil er å bli kjent. eller hva du mener. hvis det virket sånn eller at det var det du oppfattet, så beklager. jeg vil ikke virke sånn i det hele tatt! tror dette innlegget har dobbeltbetydning, men poenget var å si at jeg vil bli likt for den jeg er, ikke en som skriver “outfit i dag” og tar bilder av meg selv med masse fine klær og ting jeg ikke gikk med den dagen. jeg vil ikke være sånn og jeg vet om en del blogger som gjør slikt. og at presset på “bloggmote” har blitt stort.»

Hei Alba. Hyggelig å få tilbakemelding fra deg! Jeg forstår at du ikke ønsker å gå så veldig moteriktig, og der er jeg veldig enig med deg. Jeg kjøper omtrent aldri nye klær med mindre jeg har for lite av dem. Det jeg imidlertid reagerte på, og fremdeles reagerer på er ikke alt dette snakket om bloggere som viser fram moteriktige klær for å flere lesere. Hvor mange er det som er så opptatt av mote i det hele tatt? Det jeg reagerer på er at det virker som mange legger mye arbeid i å legge ut bilder av seg selv for å få flere lesere. Når jeg ser et bilde av en fin jente er det siste jeg tenker på om hun går moteriktig kledd.

Og som regel vurderer jeg ikke blogger utifra bilder, men utifra innhold og skrivestil. Imidlertid, som jeg har vært inne på tror jeg at mange andre vurderer blogger utifra bildene, og særlig når det er snakk om søte jenter. Dette relaterer til fenomenet man har på nettet, hvor navn som Pamela Anderson kan være det mest søkte navnet på hele Internett. Det var det som var poenget mitt. Jeg har ikke kritisert måten du skriver på. Jeg synes du skriver bra, men jeg i forhold til antall besøkende er det likevel noe som skurrer.

Og så har vi innlegget fra «Ingvild», som slår det meste jeg har lest tidligere på dette området:

«For det første vil jeg si at skriver veldig bra; voksent og moderne. På den andre siden, oppfører du deg til det motsatte. Jeg har egentlig aldri skjønt den greia med å henge ut folk på bloggene sine. En ting er om kjente personer som sikkert aldri kommer til å lese dette, men vanlige folk som faktisk har som hobby å lese blogger og som med stor sannsynelighet kommer til å se dette. Hva er det som er så kult med det? Forklar meg dette, for jeg lurer. Det eneste som kommer til å skje er at du får negative tilbakemeldinger i flertall, som denne, som sier hvor teit dette er. Så jeg skjønner virkelig ikke poenget. Skriv det heller i dagboken din, eller hold det inni deg.»

Ehhh… Ingvild? Går det bra? Dette er vel egentlig det som var dømt til å skje. Når man kommenterer bloggen til en jente som skriver om jenteting og det er tusenvis av jenter som leser bloggen hennes, så er det dømt til å skje at de som har mensen må få ut litt sinne ved å kommentere på bloggen min! Ingvild, grunnen til at jeg skrev om bloggen til Alba var at den er norges mest populære blogg på wordpress, og at jeg mener dette er uforståelig. Det var ikke for å henge ut noen, det var vel bare et uunngåelig resultat av at jeg kommenterte bloggen hennes, eller hva? Og om jeg får negative tilbakemeldinger fra folk som mener det er teit, hva så? Det synes jeg jo bare er morsomt, akkurat som nå!

«Du sier at bloggen hennes er kjedelig? Ja, jeg sier som deg, hvorfor er det så utrolig mange som leser den da? Det er faktisk en grunn. Nora skriver utrolig bra, oppdaterer ofte, noe som faktisk gjør en til bra blogger.»

Du bruker her et ugyldig argumentasjonsargument. Sier post hoc ergo propter hoc deg noe? Tenkte ikke det nei. Det er et logisk ugyldig argument hvor du sier at når noe er «sånn og sånn» må det nødvendigvis være på grunn av «sånn og sånn». Feil, feil, feil! Det kan være flere grunner til at bloggen hennes er såpass populær. Jeg har lagt fram flere teorier om dette.

«Blablablabla morebullshitgoeshere»

*Gjeeeesp*

«Og et bloggforbilde tar bilder med moteriktige klær og tilbehør, for å inspirere, ikke for å nødvendigvis å si at “dette går jeg med i dag”. Det er slik en moteblogg er.»

Ehh… Du sier at et «bloggforbilde» tar bilder med moteriktige klær og tilbehør for å inspirere, men en moteblogg gjør det samme og «sier» ‘dette går jeg med i dag’? Hva er egentlig forskjellen? Og hva er poenget? Alba gjør jo ingen av delene, hun skriver jo at hun ikke følger mote!

«Og det med å skrive at Nora har fjortisbilder av seg? Der gav du meg en veldig god latter. Sist jeg sjekka er de såkalte fjortisbildene jenter som pusher opp det lille de har, viser peacetegn, trutemunn og bruker store Diorbriller? Jeg kan ikke huske Nora har lagt ut bilder av det, så akkurat det skjønte jeg ikke.
Og at hun legger ut bilder av seg selv? Hva vil ellers folk se på en blogg? Bilder av naturen utenfor huset hennes? Herre..»

Jeg har uthevet det som er feil i det du skrev, sånn at du kan gå tilbake til bloggen hennes og dobbeltsjekke. Er du helt sikker på at det stemmer det du skrev? Og ja, jeg ville gjerne sett bilder av naturen utenfor huset hennes om det er fin natur der. Jeg liker naturen!

«Og det siste du snakker om her, om at sikkert 90% av dem som leser bloggen hennes er kåte menn i 50års alderen som skriver ut bildene og henger opp bildene på veggen? Det er DUMMESTE jeg har hørt. Spar meg.»

Har du hørt om ironi og sarkasme?

«Dette ble ganske langt, med mange argumenter, men jeg blir rett og slett kvalm. DU TAR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIL, ok? :)»

Du har ikke mer rett om du skriver med store bokstaver og bruker overdrevet mange e-er. Jeg håper du ikke blir kvalm når du innser at du tok feil, for da kan du ikke være helt lite kvalm nå, men veldig dårlig!

*Puh!* Der var det unnagjort.

Beste hilsener,
mongofjes()

~ av mongofjes den mars 5, 2009.

8 kommentar to “Mer om Nora Alba”

  1. ok.

    det som skremmer meg mest, er vel egentlig hvor utrolig lite du har å gjøre.
    og hvis det var jeg som missforstod, og tok så grundelig feil av alt jeg sa, så er det vel du som skriver uforståelig slik at alle missforstår?

    En ting du bør slutte med er å sitere andres kommentarer, innlegg osv, ihvertfall skrive «gjeeeeeeeeSsSSsPpPHh» under, for unnskyld meg. Hvorfor skrev du innlegget om Nora egentlig. Du ville jo at andre skulle kommentere det og si hva de mener, eller hva?
    Du må tåle kritikk, og ikke rakke på alt som ikke er «perfekt» i dine øyne. For du er vel verdensmester, er du vel?

    Og nei, jeg syns fremdeles ikke at jeg tok feil i noe av det jeg skrev.

    Sa jeg at jeg ikke har hørt om ironi og sarkasme? Det var fremdeles latterlig skrevet.

    Og ja, nå spyr jeg. Men ikke fordi jeg tok feil. Og takk, jeg har faktisk ikke mensen nå, men takk for omtanken.

    Og vet du hva jeg tror? At du egentlig er Nora Alba største fan.

    Og takk for at jeg slår det meste du har lest, det var vel egentlig meningen! 1-0 to me!

  2. jeg kan fortelle deg grunnen til at bloggen til Nora Alba er populær… Fordi alle jenter i hele bærum er inne på den hver dag for å le av alt det tragiske som står der..

  3. haha, du er lættis! digget dette

  4. heller skrive om sminke klær mote og helse, noe hun bryr seg om, noe som er relevant for henne enn noe annet? syns du ikke deT?
    Og det er tydelig at det som er relevant for deg og skrive om er henne eller?.. siden du bruker så mye tid og energi på deT? stop me if am wrong!

  5. Hei!
    Jeg måtte bare ta en titt innom for å se, etter å ha lest Nora sin blogg, selvfølgelig.
    Selv skal jeg være ærlig og si at jeg forstår deg sinnsykt godt.
    Jeg har selv kjæreste som ikke forstår hensikten med alle kommentarene om klær, sminke osv. som du har nevnt.
    Jeg skal ikke si at jeg ikke poster outfitbilder en gang i blant og at jeg ikke skriver om sminke osv.
    Det meste er vel om klær, sminke osv. til meg også, men du har et rimelig godt poeng!

    Mvh Siv /www.schusby.wordpress.com

  6. For det første: Du skriver utrolig bra! Keep up the good work!
    For det andre: jeg er veldig enig med deg, samtidig uenig med deg anngående noraalba.
    Jeg fatter heller ikke at hun kan være en så populær blogger når hun bare skriver om simple ting. Og ja, hun har visse fjortissbilder (til ingvild) tss, har du aldri lagt merke til trutmunnen hun lager på flere bilder, og jo hun tar bilder av seg selv hvor hun pusher puppene, MEN hun gjemmer det på er moden måte, slik at man ser litt, men man tenkter ikke FJORTISS 😉 Dette skriver jeg absolutt ikke for å »henge ut» jenta, men bare får å gjøre deg klar over at vi har alle forskjellige meninger om noraalba..
    men til bake til deg ‘mongofjes’ som sagt, helt enig i at det er rart hun er så populær som hun er, når hun verken har sin helt egen og særpreget skrivestil (selvom hun skriver bra til tider) og for alle del klesstil.
    MEN måten hun skriver om de simple tingene er veldig bra. (Skal ikke dra ut eksempler selv) men se på de innleggene hun skriver om kjærlighetssorg, hun nevner ikke navn eller beskriver slik at lesere skjønner hvem han er, og hun skriver på en veldig bra måte (selvom det blir litt sippete til tider).. Hun har fortsatt ikke vist seg som en helt spesiell skriver.

    Og at folk kritiserer deg for at du tok opp noraalba fra starten, DET er latterlig.. du tok det jo opp fordi hun er på topplisten på wordpress i norge, ikke for å kritisere henne. Du sa bare hva du mente om det. Og for å være ærlig, det er konge bra gjort at du tok opp akkurat noraalba, tror ikke det er mange andre som ville gjort det samme selv.. creds til deg!

  7. enig med deg i alt her bortsett fra den lille kommentaren om «mensen utbrudd». du har tydeligvis ingen peiling, og er like umoden som alle smågutter som om ei jente er sur på deg sier «har du mensen eller???». det var bare noe som provoserte meg, ellers keep up the good work 🙂

    vil også tro at du blir irritert over denne kommentaren, men det får så være.

  8. hahahahaha! Jeg lo lenge! Jeg leser selv Nora sin blogg. Ikke det at den er så utrolig bra, eller at det står så mye fornuftig der, men jeg har en interesse for klær og sminke, og det er ikke mange som skriver så bra om akkuratt det, som noraalba selv. Alikevel er jeg veldig enig med deg. Noraalba skriver ikke på noen spesiell egen stil, og snakker egentlig om det samme i hvert innlegg.. Hun er også litt fjortiss (ikke det at jeg kan si noe på det, ettersom jeg er det selv). Ingrid, selvom du liker det Nora skriver, så trenger du ikke forsvare henne for alt drittet hun får. Hun er på toppen av WordPresslista i Norge, og sammen med det kommer det mye sladder, meninger og selfølgelig negative komentarer. Det tror jeg Nora vet selv. Forresten, «mongofjes» skreiv faktisk ingen ting negativt om henne, bare fakta og meninger, noe du burde respektere. : )

    Forresten, han eide deg i samtalen over her.. Og du har dårlige argumenter. ;*

Legg igjen en kommentar

 
