Frys, politi!

«Mongofjes()», tenker du kanskje, hva mener du med denne kryptiske overskriften? Jo, det skal jeg forklare deg, kjære leser.

Historien begynner for litt mer enn et døgn siden. Det har seg slik at jeg til tider har en ekstremt uvanlig døgnrytme. Og dagen i går begynte derfor sent, nærmere bestemt rundt midnatt. Jeg sto opp, og kort tid etter tok syretryne() kontakt. Han hadde nemlig også kommet i gang med dagen.

Etter jeg hadde spist pasta carbonara (som jeg stekte, det var nemlig en pakke fra Findus), fant jeg fram skateboardet, la meg på fire hjul og lot gummien svi under beina mine. Jeg er en superhelt, litt sånn som Batman. Og en jævel på skateboardet. Riktignok har jeg ikke noe batboard eller noe annet teit noe, men du tar poenget.

Kort tid etter gikk jeg inn til syretryne() mens jeg kjente lukten av svidd gummi. Det var som parfyme i min nese, det svidde og luktet helt forjævlig. Lukten dabbet av etterhvert, og jeg befant meg hos syretryne(). Han hadde også laget pasta carbonara, og måtte bli ferdig med å spise.

Det endte som det ofte gjør, vi gikk ut med den hensikt av å gå med minst mulig mål og mening. Iallefall i begynnelsen. En virkelig drømmekarakter jeg snakket med en gang fortalte meg om dette. Han holdt på å lese en bok som het noe sånt som «Gå». Han skrøt mye av denne boken, og hele konseptet med å liksom bare gå av gårde, legge ting bak deg og bare gi litt faen. Mens du kanskje later som du er på ferie i ditt eget land. Jævlig bra konsept om jeg så må si det selv.

Men det skulle ikke gå lang tid før vi nådde selveste klimakset denne natten. Og nå snakker jeg ikke om syretryne() og hans evner til å temme fitten og forstå dens verden. Riktignok var det en dame involvert, men det er ingenting mellom henne og syretryne(). Æresord.

Vi hadde nå nådd et område hvor det var noe veiarbeid på gang. På sidene av veien var det satt opp gjerder. Vi var rebelske og smarte nok til å ta snarveien rett over veien. Det vi ikke så var at det samtidig kjørte en politibil opp ved siden av oss.

Jeg så at syretryne() var litt foran meg og jeg ville gi beskjed om at han ikke skulle løpe, men tenkte samtidig at det kanskje ville virke litt rart om jeg plutselig ropte på han mens politiet så på. Det endte med at jeg bare ga faen og løp videre. Samtidig kjørte politibilen inn på andre siden, dit vi var på vei.

Og før vi visste ordet av det var onkel politi borte i buskene og ba oss komme bort for å snakke litt med både tante og onkel. De var snille nok til å hjelpe oss med å finne en åpning mellom to av gjerdene, så vi snek oss mellom et tre og et gjerde sånn at vi kom bort til dem og politibilen.

«FREEEZE MOOOTHEEEERFUUUCKAAAAAAAAAHHHHHZZ!!!!!!!»*ROAR* *UUUU IIIII UUUU IIII* UUUuuuuu.

Vel, kanskje det kunne vært det første de sa. Egentlig er det en ganske god analogi for hvordan vi opplevde det. Men uansett, jeg skal forsøke å gjengi samtalen omtrentlig slik den var.

– Hei, hva gjør dere ute på denne tiden?

Jeg så med en gang at begge to var veldig unge, og sannsyligvis under en slags opplæring.

– Vi er ute og leker oss litt, svarte vi.

– Hvorfor er dere ute så sent?

– Vi bare er sånn, svarte jeg, av mangel på noe mer fornuftig å si til et slikt spørsmål.

Onkel politi ville også gjerne vite hvorfor jeg ikke hadde et skateboard når syretryne() hadde et, og jeg måtte jo selvsagt innrømme at syretryne() faktisk gikk og bar på mitt skateboard akkurat da. Så, ja herr konstabel, jeg har brett om du vil vite det. Går det bra at jeg ikke bærer mitt eget brett akkurat nå?

Jeg begynte kanskje å svette litt må jeg innrømme. Å gi falsk forklaring til politiet skal visst være straffbart, men det får vel være grenser for hva slags spørsmål man må svare på? Vil f.eks et sarkastisk svar på en rekke tåpelige spørsmål bli regnet som falsk forklaring eller frekkhet mot offentlig tjenestemann?

– Hva studerer dere?

Dette var tydeligvis også veldig relevant. Man kan jo ikke ha kunststudenter eller noe slikt pakk gående rundt i gatene på nattestid, kan vi vel? Ikke at jeg er kunststudent eller at jeg har noe imot kunststudenter, men hva betyr det for politiet?

Jeg spurte om det var lov å løpe over veien, og det var det visst. Det sto jo heller ingen skilt om at det var forbudt. Men her måtte jeg også bevise at jeg var den jeg påsto jeg var. Folk som løper over veien når man tilfeldigvis ser på er jo som kjent alltid lystløgnere og småkriminelle.

– Hva heter du?

Hun spurte om navnet mitt het noe annet enn det var, kanskje for å se om jeg løy. Jeg følte meg litt skadefro og lot syretryne() svare for meg, for å ødelegge den patetiske «testen» hennes. Jeg måtte vise legitimasjon, og til og med si slutten av personnummeret mitt. Er dette vanlig praksis?

Etterhvert ble stemningen litt mer avslappet, og det var mulig å spøke litt med situasjonen. Jeg påpekte at det var jo bra at det var ro og orden i gatene. Ifølge dem var vi de eneste som var ute på den tiden. Klokken var vel rundt 1-2 om natten.

Til slutt fikk vi gå, og jeg kan vel ikke si annet enn at vi slapp greit fra det. Men i den situasjonen kunne det helt sikkert for andre ha vært lett å bli litt nervøs, og kanskje risikere noe annet. Jeg har hatt en tidligere samtale med politiet. Det var en gang jeg gikk på en vei og politiet stoppet meg for å gi meg klistremerker. Jeg var vel kanskje rundt 7-8 år gammel den gangen, men det var uansett noe ganske annet enn dette.

«24 timer for deg» sto det på klistremerkene. Og det konkluderer vel denne hendelsen. Og kanskje også ting tyder på at man generelt slipper billigere unna de første 12 timene av døgnet.

Til slutt en video som beskriver hendelsen skremmende bra (kanskje sett bortifra mangel på både våpen og rasisme uten at det gjør noe). Legg merke til teksten, spesielt i begynnelsen.

~ av mongofjes den mars 24, 2009.

Legg igjen en kommentar

 
